Automatyzacja przemysłu to klucz do zwiększenia wydajności, szczególnie w warunkach niedoboru pracowników oraz rosnących kosztów produkcji. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na inwestycje w obszarze IT/OT, w tym na wykorzystanie zdalnego dostępu i zdalnego serwisu maszyn. Jest to jedno z ciekawszych zagadnień pojawiających się w kontekście tzw. inteligentnej fabryki. Wyjaśniamy, jakie korzyści może odnieść przedsiębiorstwo, w którym zaimplementowano rozwiązania zdalnego dostępu i serwisu.
Geneza problemu
Upowszechnienie się inteligentnych technologii produkcyjnych powoduje, że rośnie zapotrzebowanie na profesjonalne usługi diagnostyczne i serwisowe – najlepiej realizowane niemal od ręki, w formule zdalnej. Przedsiębiorca, który dysponuje zautomatyzowanym parkiem maszynowym, nie może sobie pozwolić na długie przestoje spowodowane czy to awarią, czy koniecznością zaktualizowania oprogramowania.
Zauważmy również, że centra serwisowe producentów maszyn i urządzeń sterujących często znajdują się poza granicami Polski, również na innych kontynentach. Znaczący dystans pomiędzy zespołem serwisowym a maszyną często uniemożliwia szybkie zidentyfikowanie źródła i rozwiązanie problemu. Stąd też wzrasta zapotrzebowanie na zdalne usługi serwisowe i obsługowe.
Dzięki zdalnemu dostępowi serwisanci mogą obsługiwać maszyny z dowolnego miejsca na świecie, szybko reagować na powiadomienia o usterkach czy nieprawidłowych parametrach pracy i w wielu przypadkach rozwiązać problem klienta bez konieczności przyjazdu na miejsce.
Bieżące, zdalne monitorowanie parametrów maszyn znacząco ogranicza również ryzyko wystąpienia krytycznej usterki, która spowodowałaby zatrzymanie maszyny czy nawet całej linii produkcyjnej, narażając przedsiębiorcę na poważne straty finansowe.
Zdalny dostęp i serwis maszyn to szereg korzyści dla przedsiębiorcy
Zapotrzebowanie na technologie zdalnego dostępu będzie coraz większe, wraz z postępującą automatyzacją przemysłu.
Celem automatyzacji jest przede wszystkim zwiększenie wydajności produkcji, przyspieszenie podstawowych procesów biznesowych w przemyśle, zwiększenie bezpieczeństwa oraz obniżenie kosztów. Na wszystkie te postulaty odpowiadają również technologie zdalnego dostępu. Do najważniejszych korzyści z ich wdrożenia w zakładzie zaliczymy:
- Znaczące skrócenie lub wręcz wyeliminowanie przestojów produkcyjnych;
- Ogromną oszczędność czasu na procedurach serwisowych i konserwacyjnych;
- Technologie zdalnego dostępu pozwalają zbudować system diagnostyki predykcyjnej, informując o wszelkich nieprawidłowościach w pracy maszyn jeszcze przed wystąpieniem usterki;
- Zachowanie ciągłości produkcji poprzez stałe monitorowanie stanu maszyn, lepsze planowanie czynności serwisowych i konserwacyjnych oraz ograniczenie ryzyka niespodziewanych awarii;
- Oszczędność pieniędzy – zdalny serwis jest wielokrotnie tańszy, niż ten realizowany stacjonarnie, gdzie do zakładu musi zostać wysłany samochód serwisowy, często z odległej miejscowości;
- Brak długiego oczekiwania na serwis, wiele czynności można wykonać zdalnie, na przykład na poziomie aktualizacji oprogramowania sterującego pracą maszyny;
Więcej o korzyściach wynikających z wdrożenia technologii zdalnego dostępu na terenie zautomatyzowanego zakładu, również z punktu widzenia producentów i serwisantów maszyn, można przeczytać w artykule na stronie https://racontrols.pl/bazawiedzy/zdalny-serwis-szybka-diagnostyka-wygoda-po-stronie-wlasciciela-maszyny/.
Rozwiązania marki Ewon
Ewon to czołowy dostawca technologii zdalnego dostępu do maszyn. W ofercie marki znajdziemy m.in. bramki Cosy – wykorzystywane już na całym świecie urządzenia stworzone z myślą o środowisku przemysłowym. Bramki Ewon Cosy gwarantująnajwyższy poziom bezpieczeństwa transmisji danych (wykorzystują strategię defense-in-depth). Urządzenia są bardzo łatwe w obsłudze, a ich pierwsza konfiguracja nie powinna zająć więcej niż 10 minut.
Bramkę Cosy można podłączyć do dowolnego urządzenia Ethernet, bez konieczności przeprowadzania skomplikowanej konfiguracji i zatrzymywania maszyny. Dodajmy również, że marka Ewon oferuje bezpłatną infrastrukturę chmurową Talk2M, która umożliwia szybkie podłączenie wszystkich urządzeń klienta i przeprowadzenie czynności serwisowych czy diagnostycznych w sposób zdalny.
O praktycznym zastosowaniu technologii zdalnego dostępu marki Ewon można przeczytać w artykule na stronie https://racontrols.pl/bazawiedzy/zdalny-dostep-zastosowanie-na-przykladzie-serwisu-maszyn/.
Omówione rozwiązania zdalnego dostępu marki Ewon swoim klientom oferuje RAControls, czołowy dostawca zaawansowanych technologii automatyzacji przemysłu. RAControls zapewnia zarówno dobór optymalnych rozwiązań, jak i ich kompleksowe wdrożenie w zakładzie klienta.
Z pełną ofertą RAControls można się zapoznać na stronie internetowej racontrols.pl.
Artykuł Sponsorowany